Het hele schooljaar positief in 4 stappen

Het hele schooljaar positief in 4 stappen.

Ben je goed gestart na de kerstvakantie?
Na de drukke decembermaand is er een nieuwe periode aangebroken. Alle leraren zijn helemaal uitgerust en blij teruggekomen begin januari. De stress is verdwenen als sneeuw voor de zon. Wat nu overheerst is inspiratie en positiviteit.
Ik hoor je al denken: ja ja en ze leefden nog lang en gelukkig…

Geloof jij in dat soort sprookjes?
Nee toch zeker?

Een andere versie hoorden we laatst van een schoolleider.
Na een paar weken vakantie zat het team voor het eerst weer bij elkaar in de lerarenkamer.
Klaar om de les in te gaan. De meeste leraren hadden lekker bijgetankt en zaten daar met nieuwe energie. Maar dat gold niet voor iedereen. Een paar collega’s hadden tijdens de vrije dagen niet genoeg kunnen bijtanken. Door persoonlijke omstandigheden en ook doordat ze niet voldoende afstand hadden kunnen nemen van alles wat er op school speelde. En al gauw ging het op die ochtend alleen nog maar over al die dingen die iedereen juist achter zich had gelaten in de vakantie. Van de vrolijke stemming die er bij de start was, bleef maar weinig over.
Toen de leraren hun les ingingen namen ze een bedrukte sfeer met zich mee.
En dat voelden de leerlingen haarscherp aan.

Logisch toch? Niets aan te doen toch?
Negatief nieuws trekt onze aandacht makkelijker dan positief nieuws .
Dat is niet alleen zo in het onderwijs maar overal.
Misschien heb je aan het eind van het jaar naar het jaaroverzicht van het nieuws gekeken, dan snap je wat we bedoelen. Wat als relevant nieuws wordt beschouwd is iets vervelends of zelfs rampzaligs, iets dramatisch of onrechtvaardigs.
Voer voor psychologen: het schijnt iets te maken te hebben met een oud en overbodig geworden overlevingsmechanisme.
Bovendien lijkt het erop dat negativiteit besmettelijk is.
Klagen en mopperen, het praten over problemen: het nodigt ons uit om hetzelfde te doen.
En voor je het weet is de negatieve spiraal gestart.

Wij denken dat er wel iets aan te doen is.
En nee, daarvoor hoef je niet in sprookjes te geloven.
Je hoeft alleen maar bewust stil te staan bij negativiteit en vervolgens bewust te kiezen hoe je weer positief verder kunt.

Dit zijn de stappen die je samen met je team kunt doen:

  1. Geef ruimte aan negativiteit.
    Is er negatief nieuws, zijn er dingen niet goed gegaan of nog niet opgelost?
    Neem, als dat nodig is, even de gelegenheid om te spuien. Luister naar elkaar.
    Sta er even bij stil. Wat kunnen we ermee? Wat is er nodig?
    Is het iets om actie op te ondernemen of is het iets wat moet worden aanvaard?
    Laat het dan weer los en neem gezamenlijk het besluit om met positieve energie de klas in te gaan. Wat er ook gebeurt.
  1. Focus op wat er wel goed gaat.
    Neem voordat iedereen de klas in gaat even de tijd om (eventueel samen) te focussen op wat er op dit moment wel goed gaat. Op waar je dankbaar voor bent. Op wat je graag met jouw leerlingen wilt ervaren en wat je aan ze wilt doorgeven.
    Wat voor aardigs, moois, waardevols wil je vandaag weer met ze uitwisselen?
    Alleen al deze vragen aan elkaar stellen helpt om de knop om te zetten. Waar doe ik dit ook al weer voor?
  1. Besluit dat positiviteit ook besmettelijk is
    Doe je best om iedereen te besmetten.
    🙂
  2. Last but not least de gouden regel:
    Vaak lijkt iets negatiefs te groot om zomaar om te zetten of los te laten.
    Bedenk dan dat de gouden regel altijd opgaat: ‘Je kunt omstandigheden vaak niet veranderen, maar wel de manier waarop je er mee omgaat, er over denkt of praat’.
    Dus blijf niet hangen bij: ‘zo kan het niet’. Kies voor: ‘hoe kan het wel/ hoe wil ik het wel’?

Twijfel je of positiviteit besmettelijk is?
Kijk dan (voor de grap) eens naar dit filmpje.
En als je niet twijfelt, dan wil je dit zeker niet missen!

https://www.youtube.com/watch?v=Se-AMpcf8Ns

Heel veel succes en werkplezier!

, , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie