Hebben ze er een beetje zin in bij jou op school?

Hebben ze er een beetje zin in bij jou op school?

Aan het begin van de zomer vroegen wij aan onze lezers om een suggestie te doen voor een nieuw blogartikel.
Dit was één van de genoemde onderwerpen: de motivatie van de leerlingen.
Daarover gaat dit blog.

Motivatie van leerlingen is natuurlijk van cruciaal belang. Niets is zo vervelend als voor een klas staan met gapende, zich vervelende, of zelfs ’muitende’ leerlingen.
Motivatie is niet iets wat je uit een toverflesje tapt. Het is het resultaat van een langer lopend proces.
Hoe kun jij als leidinggevende jouw docenten helpen om de leerlingen geïnteresseerd, belangstellend te krijgen en te houden?

De eerste belangrijke tip is: vertrouw dit je docenten gewoon toe.
Natuurlijk weten zij alles over intrinsieke en extrinsieke motivatie.
Natuurlijk kennen zij hun leerlingen en weten zij wat hen bezighoudt en kunnen zij daarbij perfect aansluiten.
En als ze dat niet weten en ook niet kunnen, dan is het tijd voor een goede nascholing/ training.

Wat daarnaast is aan te bevelen: wees een rolmodel.
Wees als leidinggevende net zo attent op motivatie van de mensen in jouw team als dat jij vindt dat de docenten zouden moeten zijn op de motivatie van hun leerlingen.
Er gelden namelijk dezelfde onderliggende principes.
Bovendien: een gemotiveerde docent levert gemotiveerde leerlingen.
Een leuke, stralende leraar is een van de meest doorslaggevende succesfactoren als het gaat om motivatie.

Onze tip is: zorg dat de docenten in jouw team(s) gemotiveerd blijven. Communiceer hier over. Zet het begrip ‘leiderschap’ op de agenda.

Leg bijvoorbeeld onderstaand model eens voor.
Zie dit schema met de verschillende uitersten als een continuüm: als je jezelf bijvoorbeeld helemaal boven rechts plaatst (ik denk het niet…) dan ben je een leider die uitgaat van 100% macht. Waarschijnlijk plaatst niemand zich op één van de uitersten, maar altijd ergens tussenin.

Bespreek eens met elkaar:
Wat is ons ideaalbeeld: in welk deel van dit schema willen wij ons voornamelijk bewegen?
Waar sta je als docent? Wat hebben onze leerlingen nodig volgens ons?
Kun je opschuiven in de richting van een ander vlak? Wat is daar voor nodig?

En voor jouzelf: waar sta jij als leider? Wat is jouw dominante stijl in dit schema? En waar zou jij het liefste staan?
Durf je het aan om deze vraag aan jouw teamleden te stellen: waar plaatsen zij jou op deze schaal?

Klik op het onderstaande schema om het beter te lezen: Interactie en leiderschap.

4 nov 2015 schema interactie en leiderschap

 

info@sterkvoordeklas.nl

Judith: 0683987580
Els: 0618367451

, , , , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie