Gooi het maar weer op het bordje van de leraren

Gooi het maar weer op het bordje van de leraren

Zes richtlijnen om als school niet te bezwijken onder de maatschappelijke verantwoordelijkheid

Je kunt soms geen krant openslaan, geen actualiteitenprogramma zien, of er wordt wel weer een maatschappelijk probleem op het bord van het onderwijs gelegd. Of het nu gaat over gezondheidsthema’s zoals overgewicht, roken, voeding en bewegen, of over duurzaamheid en milieubewustzijn, seksuele ontwikkeling en voorlichting, (digitaal) pesten, sociale en etnische integratie of radicalisering, regelmatig gaat de wijsvinger en de kritische blik richting het onderwijs. Onder het motto: Als ‘het’ thuis niet (goed) gebeurt, dan moet de school in actie komen.

En dat terwijl er op scholen al zoveel gebeurt.
En dat terwijl het bordje van veel leraren al overvol ligt.
Soms ook met zaken die als minder relevant worden ervaren door de leraren. Zoals de vele administratieve verantwoordingstaken en de werkdruk die dat geeft. Ook daar staan de media bol van. We kennen allemaal het verhaal.

Maar horen die belangrijke maatschappelijke thema’s wel thuis in het onderwijs?

Ja. Natuurlijk horen ze er thuis. Omdat school een afspiegeling is (of: kan zijn) van de maatschappij én omdat een school ook een opvoedende taak heeft.

En natuurlijk kom je als school in actie wanneer er bepaalde zaken spelen onder de leerlingen en hun ouders.
Natuurlijk ben je als leraar bezorgd als je ziet dat leerlingen ’s morgens moe en lamlendig in een stoel hangen omdat ze niet voldoende hebben geslapen en ook nog niet hebben ontbeten. Dan ga je op zoek naar een passend antwoord, in gesprek met de leerlingen en hun ouders. Zo zijn er scholen die kiezen voor een ontbijt op school.

En natuurlijk ga je het gesprek aan met leerlingen van wie je ziet dat ze zich ontwikkelen met hun rug naar de maatschappij, zich terugtrekken in een wereld die negatief en vijandig is naar de waarden en normen die we in Nederland nastreven. Als school ontwikkel je hier een visie op en misschien start je wel een speciaal project.

En natuurlijk heb je een aanpak om pesten te voorkomen en op te lossen.

Maar hoe voorkom je nou dat al die thema’s de docenten boven het hoofd groeien?
Je wilt beslist geen burn-out in jouw team.
Wij helpen jou daar graag bij:

Zes richtlijnen om als school niet te bezwijken onder de maatschappelijke verantwoordelijkheid

  1. Kijk altijd naar wat er bij jou op school speelt. Je hoeft niet de problemen van de hele wereld op je nek te nemen. Kijk naar wat er nodig is voor jouw leerlingen en onderneem daar actie op. Maar ga geen apart programma ontwikkelen voor gezonde voeding en beweging als dat op jouw school geen thema is of wanneer dat vanuit de ouders al heel goed wordt gedaan.
  2. Vertrouw op het gezonde verstand van je team. Leraren voelen haarfijn aan welke thema’s spelen en welke niet.
  3. Kijk ook altijd naar wat er al gebeurt op school, binnen een vak, door een individuele docent of in het kader van een project. Dan is het misschien al genoeg om het te actualiseren of het wat uit te breiden.
  4. Voor sommige thema’s is misschien wel ergens een subsidie beschikbaar. Onderzoek dit en pak je kansen om daar gebruik van te maken.
  5. Samenwerking/uitwisseling met een andere school kan een goede oplossing zijn. Samen sta je sterker dan alleen, je kunt elkaars deskundigheid heel goed delen en de taken verdelen. Dat levert extra tijd en energie op.
  6. Laat je niet meeslepen door hypes. Doe gewoon waar je als school goed in bent: goed onderwijs verzorgen, zodat de leerlingen straks met de juiste bagage naar een vervolgopleiding of een werksituatie kunnen. Zodat leerlingen steeds meer prettige, meedenkende burgers zijn, worden en blijven.smiley

Wij wensen je nog een paar heel mooie schoolweken vóór de zomervakantie start!

, , , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie