Over ons

Wij zijn Judith Porcelijn en Els Broekhuijsen. In onze overtuiging zijn wij één. In onze achtergrond, kennis en vaardigheden vullen wij elkaar precies aan.

Judith en Els Sterkvoordeklas

Wij geloven dat iedere docent of leraar het recht heeft om met plezier en energie voor de klas te staan. Docenten en leerkrachten zijn hard nodig om te zorgen dat het onderwijs op een hoog niveau blijft. Daarvoor moet het ook goed met hen gaan. Er zijn twee groepen die een vergrote kans hebben om in een burnout raken, zij die oude waarden in ere houden en zij die met een frisse blik ervaring van buiten het onderwijs inbrengen.

Het onderwijs heeft goede mensen nodig

Het onderwijs heeft mensen nodig die het verschil maken, met een burn-out kunnen zij dat niet. Risicogroepen zijn vaak gevoelige mensen die kritisch naar dingen kijken en veel nadenken. Zij kunnen zien wat er nog meer nodig is, wat er anders kan, stellen vragen waarom we dingen doen zoals we ze doen.

Oude waarden

Oude waarden worden ingebracht door de wat oudere docent of leerkracht die buiten spel raakt door de veranderingen. Collega’s zien hen als ouderwets, zij zouden niet mee willen gaan en altijd maar in de weerstand zitten. Juist zij hebben de kennis die dreigt te verdwijnen uit het onderwijs. Een goed voorbeeld zijn de “Klossers” (oude lichting kleuterleerkrachten). Soms dreigen nieuwe ontwikkelingen het kind met het badwater weg te gooien, terwijl deze doorgewinterde docenten met hun kennis en ervaring zouden moeten meehelpen om het onderwijs van de nieuwe eeuw vorm te geven. Op het moment staat het onderwijs op een kantelpunt. De kenniseconomie focust op cognitieve ontwikkeling, terwijl de maatschappij vaardigheden eist die veel verder gaan dan dat. Deze ervaren leerkrachten en docenten heeft het onderwijs hard nodig!

Frisse blik van buiten

Een andere risicogroep bestaat uit mensen die pas gestart zijn in het onderwijs. Dat geldt voor mensen die net van de opleiding afkomen, maar in het bijzonder ook voor zij-instromers. Er is niet altijd genoeg tijd voor begeleiding en dan kan het ineens allemaal erg tegenvallen. Mensen die op oudere leeftijd in het onderwijs beginnen, brengen de maatschappij naar binnen. Net afgestudeerden brengen jeugdig élan en een frisse wind. Ook deze groep heeft het onderwijs hard nodig.

Het einde van burn-outs

Wij kunnen deze mensen helpen. Bedenk eens hoeveel energie en geld dat scheelt, wat dan vrij komt voor andere activiteiten! Wij helpen docenten en leraren in hun kracht te staan, om hun dromen te verwezenlijken en echt goed onderwijs te bieden. Met onze aanpak verliezen zij zich niet meer in de waan van de dag, maar focussen op wat zij echt belangrijk vinden om aan de leerlingen over te dragen. Als ze zelf goed in hun vel zitten, kunnen ze zich weer concentreren op hun bijdrage aan het onderwijs. Wij zorgen er bovendien voor dat mensen niet voor een tweede keer in een burn-out terecht komen. Wij leren hen namelijk nieuwe vaardigheden om dingen op een nieuwe manier aan te pakken.

Judith Porcelijn

Mijn passie is beter onderwijs voor iedereen. Ik heb lesgegeven aan alle leeftijdsgroepen in alle vormen van onderwijs. Alles heb ik voorbij zien komen in gedrags- en leerproblemen. In de dertig jaar dat ik voor de klas heb gestaan heb ik ook functies bekleed van schooldirecteur en intern begeleider. Ik maak mij zorgen om de kennis die uit het onderwijs verdwijnt, maar juist de komende jaren heel hard nodig is. Veel docenten die een burn-out hebben gehad zie ik niet terugkeren in het onderwijs, terwijl juist zij die noodzakelijke kennis hebben.

Ik heb mijn opleiding gevolgd aan de Pabo, een aantal jaren orthopedagogiek gestudeerd, de post-HBO opleiding AVAT, coachcursussen en de opleiding voor schoolleiders gedaan. Ik leer nog iedere dag bij door nascholing en bijscholing. Ik ben trainer en adviseur in het onderwijs en gecertificeerd assessor.

Els Broekhuijsen

Als personal coach help ik mensen in hun kracht te staan en hun levenskwaliteit te verbeteren. Dat realiseer ik door kunstzinnig werken in te zetten bij onze trajecten. Op die manier wil ik helpen om de maatschappij te verbeteren. Ook ik heb jaren in het onderwijs gewerkt. Ik geloof dat docenten een belangrijke rol hebben om jonge mensen te ondersteunen met positieve idealen. Het gaat me erg aan het hart om te zien dat veel docenten het moeilijk hebben. Mijn werkwijze past daar heel mooi bij, want die gaat uit van schoonheid en innerlijke positieve processen.

Ik heb algemene taalwetenschappen gestudeerd, de lerarenopleiding voor Nederlands en Frans gedaan en ik ben beeldend kunstenaar. Daarnaast heb ik jarenlang docenten opgeleid op de lerarenopleiding en post-HBO. Als zelfstandig onderwijsadviseur heb ik allerlei projecten gerealiseerd op ROC’s. Ik ben gecertificeerd coach voor kunstzinnig dynamisch coachen.

Reacties plaatsen is niet mogelijk.