Buitenspelen

Buitenspelen

‘Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (…) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’

Wie kent dit citaat niet? Het is van Socrates en is zo’n 2500 jaar oud. En dat wist je eigenlijk al, want het wordt vaak aangehaald.
Maar de jeugd van tegenwoordig is toch echt anders dan vroeger.

Onze leerlingen hebben vaker een grote mond.
Ze zijn eerder afgeleid, concentratie is vaak ver te zoeken in de klas.
De groepen zijn veel groter.
Er lijken nog maar weinig leerlingen zonder stoornis, sticker, label, etiket in onze klassen te zitten.

Want onze maatschappij is anders dan vroeger.
TV, internet en het mobieltje vooral! hebben ons leven, gedrag en denken veranderd.
Opvoeden is tegenwoordig onderhandelen.
De problemen waar onze leerlingen mee te kampen hebben lijken steeds groter te worden.
En iedereen moet een startkwalificatie halen, de eisen worden steeds hoger.

En het onderwijs is nog steeds hetzelfde als 100 jaar geleden…
Leerlingen zitten in de klas.
De leerkracht staat ervoor.
In de pauze mag je even “buitenspelen”.

Hoe gaat de docent van tegenwoordig om met deze situatie?
Stel je deze vragen wel eens?
Wil je dat jouw leerlingen zich hetzelfde gedragen als vroeger?
Wil jij nog dezelfde leerkracht zijn als toen je begon?
Neem jij wel de tijd om nog eens “buiten te spelen”?

Wordt hier wel eens over gesproken in de teamkamer?
Zijn er wel eens docenten die hier over nadenken?
Of is het op een dag zomaar op en meldt iemand zich ziek?
Als leidinggevende is dat het laatste wat je wilt.

Daarom kan het helpen om samen te inventariseren wat er is veranderd.
En wat hetzelfde is gebleven.
En waarom je ooit voor dit vak hebt gekozen.
En welke dingen het nog steeds leuk maken.
En wat je nodig hebt om iedere dag leuk te maken.
Dingen waar je zelf invloed op hebt!

Ga gewoon eens samen lekker “buitenspelen”!
Heb je een docent of leerkracht die volgens jou in de gevarenzone zit richting een burn-out? Download dan onze checklist om te kijken hoe groot het risico is.

Is het voor jou eigenlijk al heel duidelijk dat één van jouw medewerkers bijna overspannen is? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Wil je iedere dag onze reminders en wake-up calls? Volg ons dan ook op twitter. Iedere dag vind je een tip van ons op @Sterkvoordeklas.
Volg je ons al op Facebook?

0

Ik kan er toch niets aan doen?

Ik kan er toch niets aan doen?

Ik kan er toch niets aan doen?

De kinderen zijn tegenwoordig zo druk.

Ik moet steeds van alles.

Die ouders nemen me niet serieus.

Mijn collega begrijpt mij niet.

 

Kent u dit?
Uw personeelslid in de rol van slachtoffer?

Laat hem of haar dit gedicht eens lezen, en ga in gesprek!

—————————————————————
Als ik blijf doen wat ik altijd heb gedaan,
Blijf ik krijgen wat ik altijd heb gekregen.

Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken,
Blijf ik denken zoals ik altijd heb gedaan.

Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht,
Blijf ik geloven zoals ik altijd heb geloofd.

Als ik blijf geloven wat ik altijd heb geloofd,
Blijf ik doen wat ik altijd heb gedaan.

Als ik blijf doen wat ik altijd heb gedaan
Blijft me overkomen wat me altijd is overkomen.

Bron: onbekend

Heeft u een docent of leerkracht die volgens u in de gevarenzone zit richting een burn-out? Download dan onze checklist om te kijken hoe groot het risico is.

Is het voor u eigenlijk al heel duidelijk dat uw medewerker bijna overspannen is? Neemt u gerust vrijblijvend contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Wilt u iedere dag onze reminders en wake-up calls? Volg ons dan ook op twitter. Iedere dag vindt u een tip van ons op @Sterkvoordeklas.

 

0

Voorkom burn-out bij startende docent

concept of balance and harmony. rocks on the coast of the Sea at

 

 

 

 

 

 

Voorkom burn-out bij startende docent.

Het is alweer half december en het einde van het kalenderjaar is bijna in zicht. Vaak een drukke tijd in het onderwijs. Tegelijkertijd roepen “de donkere dagen voor Kerst” juist vertraging, verstilling en onthaasting op.
Dat wringt een beetje en de ene docent heeft daar meer last van dan de ander.
Als leidinggevende bent u hier natuurlijk alert op en kijkt u op welke manier u kunt ondersteunen en aanmoedigen en soms juist moet afremmen. Dat je daarvoor een soort radar of voelsprieten nodig hebt zal elke manager beamen.

Die radar heb je overigens niet alleen aan het einde van het jaar nodig, maar eigenlijk non-stop, het hele jaar door.
Ons blog van deze maand vertelt een waargebeurd verhaal: een situatie op een school waarin, onder andere, de “voelsprieten” kennelijk onvoldoende hebben gewerkt, met als gevolg dat een docent voor een flinke tijd uit de running is.

We introduceren hiermee ons “Klaas Vaak” College: de bijnaam voor een school die ons even een “wake-up call” geeft.

Lees het verhaal en ook onze tips: wat kunt u doen om te voorkomen dat een docent schijnbaar “plotseling” voor langere tijd uitvalt?

Het leek zo mooi.
In juni 2013 kwam Tanja in dienst van het Klaas Vaak College, een school voor MBO. Een jonge enthousiaste docente, die eerst bij Educatie werkzaam was. De manager en het team waren heel blij met haar, want ze had veel ideeën en wilde van alles aanpakken.
Alles was nieuw voor haar in die tijd. De collega’s, het gebouw, de doelgroep, de beroepspraktijk. Het was wel een sprong in het diepe en hard aanpezen, maar ze hield de moed er in. Ze kreeg ook een beetje begeleiding van een collega met meer ervaring.
Waar ze vooral aan moest wennen: de grote groepen, de mentaliteit van de leerlingen en de werkwijze in het MBO. Ze gaf bijna alle vakken en was tegelijkertijd ook mentor/ studieloopbaanbegeleider van een groep leerlingen.
Halverwege het jaar viel het sommige collega’s wel eens op dat ze het moeilijk had. Er waren zo nu en dan wat akkevietjes met leerlingen en ook wel eens klachten. De orde in de klassen was niet optimaal. Maar Tanja bleef er zo te zien heel kranig onder. Als je aan haar vroeg hoe ze het redde, dan zei ze heel blijmoedig: het gaat goed hoor!
Voor het nieuwe schooljaar 2014-2015 kreeg Tanja te horen dat ze een speciaal project zou gaan verzorgen samen met een andere collega. Een leerproject op de werkvloer waarin alle vakken door twee docenten worden verzorgd en ook de stagebegeleiding in hun handen is.
Voor Tanja een behoorlijke kluif, omdat ze weinig tot geen ervaring in het werkveld had en bovendien maar net haar hoofd boven water hield met de “gewone” klassen. Toch heeft ze deze taak ook weer blijmoedig geaccepteerd. “Wel een uitdaging, maar dat is juist leuk!”
De dag voor de start van het project meldt Tanja zich ziek. Niet omdat ze een griepje heeft. Tot nu toe zit ze nog steeds thuis. Met een behoorlijke burn-out.
Gevolg: allerlei verschuivingen in het team om de taken van Tanja op te vangen. Dat legt een extra druk op de andere docenten en geeft onrust naar de leerlingen toe.
Sneu voor Tanja. Jammer voor de leerlingen. Vervelend ook voor de collega’s.logo sterkvoordeklas

Hoe zou dit te voorkomen zijn geweest?

10 tips om een burn-out te voorkomen bij een startende docent:

  1. Zorg dat een startende docent voldoende ondersteuning en begeleiding krijgt van een ervaren collega. Zorg als het even kan voor een vaste “coach”.
  2. Geef een startende docent voldoende inwerktijd.
  3. Ga in gesprek over het takenpakket. Wat past, wat kan iemand aan? Hoeveel is er nieuw? Laat dat de leidraad zijn voor de inzet van het komende jaar. Zorg in ieder geval dat een starter niet te snel een te complexe taak krijgt.
  4. Kijk altijd ook een laagje dieper (of laat de coach dat doen): als een docent roept dat het allemaal wel goed gaat, vraag dan door op specifieke onderdelen. Hoe gaat het met de leerlingen, met de leerstof, eventueel ook met de stage, etc. Neem geen genoegen met een oppervlakkig antwoord.
  5. Luister ook regelmatig naar de leerlingen, of zorg dat de coach dat doet. Wat vangt u op van hun commentaar?
  6. Investeer in een starter: zorg voor voldoende kansen om te leren, te ontwikkelen.
  7. Streef naar een open sfeer waarin docenten durven te zeggen wat ze ervaren, ook als het niet zo lekker loopt.
  8. Wees alert, gebruik naast uw verstand, kennis en ervaring ook uw “voelsprieten” om te beoordelen hoe het gaat met een docent, wat hij/zij aan kan en wat er nodig is. Let dus op zowel verbale als non-verbale signalen.
  9. Wees u bewust dat een docent soms geen nee zal zeggen tegen een taak ook al ziet hij of zij er enorm tegen op.
  10. Wees u bewust dat een docent soms niet zal toegeven dat iets nieuw, moeilijk voor hem of haar is.

Heeft u een docent of leerkracht die volgens u in de gevarenzone zit richting een burn-out? Download dan onze checklist om te kijken hoe groot het risico is.

Is het voor u eigenlijk al heel duidelijk dat uw medewerker bijna overspannen is? Neemt u gerust vrijblijvend contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Wilt u iedere dag onze reminders en wake-up calls? Volg ons dan ook op twitter. Iedere dag vindt u een tip van ons op @Sterkvoordeklas

 

2

Zeven tips om uw personeel te laten floreren

Zeven tips om uw personeel te laten floreren

 

Wij weten hoe zwaar het soms kan zijn om leiding te geven aan een team van docenten of leerkrachten. En we weten ook hoe moeilijk het in de huidige omstandigheden kan zijn om de voorwaarden te scheppen die er toe bijdragen dat zij iedere dag weer energiek voor de klas staan. De toenemende werkdruk gaat niemand in de koude kleren zitten en uitval ligt op de loer.

Wij willen er samen met u- voor zorgen dat er geen docent of leerkracht meer ziek thuis komt te zitten. Te hoog gegrepen? Niet als we ziekte en zwangerschap uitsluiten. Een overspannen leerkracht kost u veel geld en maakt de druk op de andere collega’s nog hoger. En we kunnen allemaal bedenken wat dat weer tot gevolg kan hebben.

Daarom geven we deze maand 7 tips om uw personeel te laten floreren in zijn/ haar werk. Natuurlijk kent u ze al. Maar het is goed om ze nog eens te lezen.

Wilt u iedere dag wel zo’n reminder ? Volg ons dan ook op twitter. Op maandag t/m vrijdag vindt u een tip van ons op @Sterkvoordeklas

De 7 tips:

  1. Steun een leerkracht/ docent altijd ten overstaan van ouders en leerlingen
  2. Ga er nooit automatisch van uit dat alle leerkrachten/ docenten de schoolvisie steunen
  3. Houdt nooit een vergadering die langer duurt dan 5 kwartier
  4. Wees als leidinggevende duidelijk en betrokken. Stap niet in de valkuil van altijd “aardig gevonden willen worden”.
  5. Praat nooit over een collega of ouder als deze er niet bij is.
  6. Houd u zelf aan alle afspraken en regels er zijn; geef het goede voorbeeld
  7. Zorg dat u zelf energiek en enthousiast ben, kom niet moe of boos over op het verkeerde moment.

Heeft u een docent of leerkracht die volgens u in de gevarenzone zit richting een burn-out? Download dan onze checklist om te kijken hoe groot het risico is. Is het voor u eigenlijk al heel duidelijk dat uw medewerker bijna overspannen is? Neemt u gerust vrijblijvend contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek.